Een dagje onbeperkt 'treinen en bussen' in Noord- en Midden-Limburg wordt fors goedkoper. Veolia verlaagt de prijs van vijftien naar tien euro. De prijsverlaging is nodig omdat de verkoop van dagkaarten voor bus en trein de laatste tijd is gekelderd.
Voorheen vroeg Veolia acht euro voor zo'n kaart die geldig is in alle bussen ten noorden van Susteren en op de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Met dat bedrag kwam het bedrijf niet uit de kosten. Na een prijsverhoging naar vijftien euro daalde de verkoop met tientallen procenten, vertelt marketing manager Roland Becx.
Voor Veolia is de verkoop van eigen kaarten belangrijk. Het levert meteen geld op. Kaartjes uit de NS-automaat worden pas later verrekend en voor de opbrengst van strippenkaarten geldt een ingewikkeld systeem dat voor Veolia in voorgaande jaren al fors nadelig uitpakte.
De nieuwe prijs gaat op 19 april in. Vanaf die dag zijn de dagkaarten tijdens de vakanties ook in de spitsuren te gebruiken. Veolia hoopt dat de verloren inkomsten worden goedgemaakt doordat meer reizigers de kaarten kopen. Om meer kaarten te verkopen, worden op de drukkere stations van de Maaslijn servicepunten geopend. Momenteel kopen de meeste mensen vooral in de bus een dagkaart. Een dagkaart voor alleen de bus blijft gewoon hetzelfde kosten: 4,20 euro.
Ook de prijs voor een dagretour in twee zones, zoals die verkocht worden in Roermond, Weert en Venray gaat iets omlaag. Dat geldt overigens voor de hele provincie. Momenteel kost zo'n kaartje 2,60 euro. Door voortaan 2,50 euro te vragen, wordt het afrekenen in de bus een stuk makkelijker, stelt Becx.
In de kleinere regio Zuid-Limburg, waar maar één type dagkaart is, gaat de prijs juist met bijna 20 procent omhoog. Reizigers gaan daar vijf euro betalen in plaats van de huidige 4,20 euro. Aanleiding is het grote aantal reizigers dat de kaart gebruikt om lange afstanden af te leggen. De kosten staan daardoor niet in verhouding tot de opbrengsten.
Voor de meeste mensen uit de gemeente Weert wordt een dagretour met de Veoliabus twee kwartjes goedkoper. Momenteel rekent de chauffeur een retourkaart voor drie zones af. Dat worden er twee. Het betekent overigens wel dat de inwoners van Altweerterheide en Tungelroy daardoor geen dagretour meer mogen kopen. Het aantal retourtjes dat in deze dorpen werd verkocht, is echter minimaal, vertelt Becx. ,,Hooguit enkele tientallen per jaar."
De huidige kaarten blijven nog drie maanden geldig.
Bron Dagblad De Limburger
Geen opmerkingen:
Een reactie posten